معرفی کتاب/ریاضی تجربی جامع

شکل یک تصویر
معرفی کتاب/ریاضی تجربی جامع

معرفی کتاب
کتاب ریاضی تجربی جامع مهروماه یک کتاب کاملا کنکوری و مناسب برای دانش آموزان کنکوری است. کتاب شامل تمامی مباحث پایه دهم ، یازدهم و دوازدهم است. کتاب در۶۷۰ صفحه توسط محمد رضا میرجلیلی ، مهدی امیریان ، منصور سعیدی تالیف شده است و شامل ۲۹۲۲ تست تالیفی و سراسری است. نحوه چینش کتاب به این صورت است ابتدا تمامی درسنامه فصل در چند ایستگاه آموزش داده شده است و بعد از تست های کل فصل قرار گرفته است. جلد اول شامل بانک تست و درسنامه است و جلد دوم شامل پاسخنامه تشریحی سوالات است. قالب داخلی کتاب با استفاده از دو رنگ طوسی و آبی ساخته شده است. لحن کتاب ساده و قابل فهم و در بعضی قسمت ها صمیمی و خودمانی است.طرح رو جلد کتاب به طرز هوشمندانه ای به مبحث احتمالات اشاره دارد.
درسنامه
درسنامه کتاب بسیار جامع و دقیق بوده و به بررسی تمامی مباحث ونکات پرداخته است. همچنین با ارائه مثال های فراوان آموزشی باعث یادگیری دقیق و کامل مباحث میشود. درسنامه شامل بخش های مختلفی است که به بررسی آنها میپردازیم:
۱. بخش نکات: در این بخش سعی شده است توضیحات بیشتری درباره مباحث گذشته داده شود تا هرگونه ابهام احتمالی از بین برود. در بعضی موارد نیز به روش های حل تیپ های مختلف سوالات پرداخته است. به عنوان مثال در همین بخش ابتدایی کتاب به توضیح کلمه مجذور یک عدد پرداخته است تا اگر دانش آموزان در دانستن معنی آن کلمه ابهامی دارند رفع شود.
۲. بخش تذکر: این بخش همانطور که پیداست تذکراتی درباره مباحث توضیح داده شده در درسنامه یا روش های حل سوالات میدهد.
۳. بخش اینجوری هم ببین: این بخش سعی میکند توضیحات قبل از خود را به گونه ای دیگر نیز بین کند تا اگر دانش آموزان در فهم مسائل پیشین مشکلی داشت در این بخش رفع شود.
۴. بخش تکنیک معلم کنکور: این بخش به بررسی روش های تستی که در حل سوالات کاربرد دارند میپردازد.
درسنامه سعی کرده در کنار بیان جامع و کامل مطالب از جداول و نمودارها نیز استفاده کند تا طبقه بندی اطلاعات در ذهن دانش آموزان به خوبی صورت بگیرد. استفاده از نمودارها و جداول به گونه هوشمندانه ای صورت گرفته است به عنوان مثال در بخش فاصله نقطه از خط یک جدول ارائه شده است که در آن کاربرد فاصله در حل مسائل و همچنین روش حل نوشته شده است. همچنین برای بعضی تیپ های سوالی در داخل درسنامه روش های متنوعی برای پاسخگویی ارائه شده است. در بخش آخر هر فصل نیز خلاصه ای از مطالب آن فصل ارائه شده است که میتواند برای مرور و جمع بندی فوق العاده باشد.
بانک تست و پاسخنامه
بخش تست های کتاب از چند بخش تشکیل شده است. بخش اول آموزش نام دارد و برای کسب درصد ۴۵ و بالاتر طراحی شده است و برای کسب این درصد باید به تست های این بخش تسلط داشت.
بخش دوم تثبیت نام دارد و برای کسب درصد ۷۰ و بالاتر باید به تست های این بخش تسلط کامل داشت و در نهایت بهش تسلط قرار دارد که برای کسب درصد ۸۵ و بالاتر طراحی شده است.در آخر هر فصل نیز یک آزمون از همان فصل قرار دارد.
عمده تست های کتاب را تست های تالیفی تشکیل میدهد اما تعداد مناسبی تست کنکور سراسری قرار دارد و همچنین تست هایی که مستقیما از متن کتاب درسی طراحی شده اند را نیز نباید فراموش کرد. البته شاید فکر کنید که هر چقدر جلوتر بروید تست ها سخت تر می شوند ولی واقعیت این طور نیست. یعنی ممکن است در میان تست های +50% یا +85% هم تست های ساده ببینید. در واقع این تقسیم بندی به این معناست که خواننده با زدن تست های قسمت اول می تواند به درصد حدود 45 در یک آزمون استاندارد برسد و با زدن تست های بخش بعدی به قدری مهارت و سرعت پیدا می کند که به درصد های بالاتر هم می رسد. این یعنی خواننده اگر تست های بخش اول را بزند بیشتر تیپ های ممکن را دیده است ولی چون به اندازه کافی تست تکراری حل نکرده، هنوز درصد بالایی نمی تواند کسب کند.
پاسخنامه جامع کتاب یکی دیگر از بخش های قبل ذکر کتاب است. در این بخش برای تمامی سوالات پاسخ جامع ارائه شده است و درکنارحل ریاضیاتی ، توضیحات فارسی نیز ارائه شده است که که میتواند هرگونه ابهام احتمالی را از بین برود. در بین پاسخنامه بخش هایی به نام یاد آوری و زرنگی نیز وجود دارد. بخش یادوآوری به تکرار نکات و فرمول های درسنامه میپردازد و بخش زرنگی روش های حل سریع را بیان میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.