معرفی کتاب/ریاضی و آمار

شکل یک تصویر
معرفی کتاب/ریاضی و آمار

مقدمه
درس ریاضی یکی از دروس مشترک سه رشته نظری در کنکور سراسری است. البته این درس در رشته انسانی دارای حجم و دشواری کمتری نسبت به دو رشته دیگر است ولی همچنان جزو دروس کلیدی رشته انسانی میباشد. درس ریاضیات در رشته انسانی شامل دو مبحث ریاضیات پایه و آمار میباشد.
یکی از کتاب های خوب و جامع در این زمینه کتاب ریاضیات و آمار جامع انتشارات مشاوران آموزش میباشد که ریاضیات هر سه پایه را در کنار هم گردآوری کرده است.
معرفی کتاب
کتاب ریاضی و آمار جامع مهروماه در ۵۲۸ صفحه توسط فاطمه ایلخانی ، مسعود غزالی بینا ، فرشاد ابولقاسمی و مهندس امیر زراندوز تالیف شده است و شامل ۱۷۷۶ تست تالیفی و سراسری بعلاوه درسنامه و پاسخنامه تشریحی برای تمامی سوالات است. طرح روی جلد کتاب مثل بقیه کتاب های مهروماه بسیار هوشمندانه انتخاب شده است و با ترکیب موضوعات و تصاویر مرتبط با ریاضیات توانسته است ترکیب جذابی و طنز آمیزی خلق کند. فهرست کتاب شامل ۲ نوع چینش است، چینش موضوعی و چینش فصل به فصل که هم برای دانش آموزانی که در آزمون های آزمایشی شرکت میکنند و هم دانش آموزانی که به صورت خود آموز خود را آماده میکنند مناسب است. برای قالب داخلی از دو رنگ صورتی و آبی استفاده شده است. چینش کتاب به این صورت است که ابتدا درسنامه هر بخش قرار گرفته است در ادامه تست های آن بخش و در پایان کتاب ، پاسخنامه تشریحی قرار گرفته است.
درسنامه
در ابتدای درسنامه یک بخش برای مرور مطالب گذشته قرار گرفته است که به بررسی مطالبی پایه ای که در سال های گذشته تدریس شده است میپردازد. سبک درسنامه کتاب به این صورت است که سعی شده است با استفاده پرتعداد از تست های آموزشی مطالب را به خوبی برای دانش آموزان تفهیم کند.
درون درسنامه برای بعضی از بخش ها دو روش ذکر شده است. به عنوان مثال در بخش یافتن محل تلاقی دو خط برای محاسبه نقطه برخورد دو روش مختلف ذکر شده است که به دانش آموزان امکان میدهد با توجه به سلیقه خود یک روش را انتخاب کند. درسنامه سعی کرده است تا جای ممکن پوشش کاملی را روی مباحث ایجاد کند و دانش آموزان را تا جای ممکن از هرگونه درسنامه دیگر بی نیاز کند.
بانک تست و پاسخنامه
در بخش تست سعی شده است تا جای ممکن پوشش کاملی روی مباحث ایجاد شود. همچنین تست هایی مستقیما از کتاب درسی درون این بخش قرار گرفته اند تا نشان دهد تمامی بخش های کتاب درسی به خوبی مورد توجه طراحان قرار گرفته اند. همچنین وجود تست های کنکور در بین تست های تالیفی نیز نکته مثبت دیگری درباره کتاب است، این تست ها به دانش آموزان کمک میکند تا با تیپ تست های کنکور سراسری آشنا بشوند. سبک چینش تست های کتاب به روش میکرو طبقه بندی است یعنی هرچه بیشتر پیش برویم تست ها دشوار تر میشوند. در انتهای هر فصل ۲ آزمون قرار گرفته اند. یک بخش آزمون است که برای مرور و جمع بندی است و در پایان تست های هر فصل، بخش آزمون دشوار قرار دارد که تست های دشوار و پیچیده در آن قرار دارند. این بخش برای دانش آموزانی طراحی شده است که احساس میکنند به مباحث پایه ای تسلط دارند و میخواهند خود را با سوالات دشوارتر مورد سنجش قرار دهند.
پاسخنامه کتاب به بررسی جامع تمامی سوالات پرداخته است. همچنین نکته بسیار مثبت درباره این بخش این است که کادرهایی در این بخش قرار دارند که میتوانند حل سوالات مشابه را برای دانش آموزان بسیار ساده تر کنند. بخش های راهبرد ، فرمول ممنوع ، نکته تستی ، هشدار و یادآوری این بخش ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.